socket_accept
(PHP 4 >= 4.1.0, PHP 5, PHP 7, PHP 8)
socket_accept — ソケットへの接続を許可する
説明
socket_create() を使用してソケット
socket
を作成した後、
socket_bind() で名前に関連付け、
socket_listen() で接続をモニタします。この関数は、
このソケットへの接続を許可します。接続に成功すると、新しい
Socket クラスのインスタンスが返されます。
このインスタンスは通信の際に使用されます。
ソケット上に複数の接続がキューで待っている場合、最初の接続が使用
されます。接続待ちがない場合、socket_accept()
は接続が存在するまでブロックされます。
socket
が
socket_set_blocking() または
socket_set_nonblock() により非ブロックモードで
作成された場合、false
が返されます。
socket_accept() により返された
Socket クラスのインスタンスは、
新規接続を許可するために使用することはできません。この場合でも
元の接続待ちのソケット socket
は
オープンされたままであり、再使用可能です。
戻り値
成功した場合に新しい Socket クラスのインスタンスを、
エラー時に false
を返します。
実際のエラーコードは、socket_last_error() を
コールすることで取得可能です。このコードを
socket_strerror() に渡すことで、
エラーの内容を文字列で取得することが可能です。
変更履歴
バージョン | 説明 |
---|---|
8.0.0 | 成功した場合に、この関数は Socket クラスのインスタンスを返すようになりました。 これより前のバージョンでは、リソースを返していました。 |
参考
- socket_connect() - ソケット上の接続を初期化する
- socket_listen() - ソケット上で接続待ち(listen)する
- socket_create() - ソケット(通信時の終端)を作成する
- socket_bind() - ソケットに名前をバインドする
- socket_strerror() - ソケットエラーの内容を文字列として返す
User Contributed Notes 5 notes
If you want to make a daemon process that forks on each client connection, you'll find out that there's a bug in PHP. The child processes send SIGCHLD to their parent when they exit but the parent can't handle signals while it's waiting for socket_accept (blocking).
Here is a piece of code that makes a non-blocking forking server.
#!/usr/bin/php -q
<?php
/**
* Listens for requests and forks on each connection
*/
$__server_listening = true;
error_reporting(E_ALL);
set_time_limit(0);
ob_implicit_flush();
declare(ticks = 1);
become_daemon();
/* nobody/nogroup, change to your host's uid/gid of the non-priv user */
change_identity(65534, 65534);
/* handle signals */
pcntl_signal(SIGTERM, 'sig_handler');
pcntl_signal(SIGINT, 'sig_handler');
pcntl_signal(SIGCHLD, 'sig_handler');
/* change this to your own host / port */
server_loop("127.0.0.1", 1234);
/**
* Change the identity to a non-priv user
*/
function change_identity( $uid, $gid )
{
if( !posix_setgid( $gid ) )
{
print "Unable to setgid to " . $gid . "!\n";
exit;
}
if( !posix_setuid( $uid ) )
{
print "Unable to setuid to " . $uid . "!\n";
exit;
}
}
/**
* Creates a server socket and listens for incoming client connections
* @param string $address The address to listen on
* @param int $port The port to listen on
*/
function server_loop($address, $port)
{
GLOBAL $__server_listening;
if(($sock = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, 0)) < 0)
{
echo "failed to create socket: ".socket_strerror($sock)."\n";
exit();
}
if(($ret = socket_bind($sock, $address, $port)) < 0)
{
echo "failed to bind socket: ".socket_strerror($ret)."\n";
exit();
}
if( ( $ret = socket_listen( $sock, 0 ) ) < 0 )
{
echo "failed to listen to socket: ".socket_strerror($ret)."\n";
exit();
}
socket_set_nonblock($sock);
echo "waiting for clients to connect\n";
while ($__server_listening)
{
$connection = @socket_accept($sock);
if ($connection === false)
{
usleep(100);
}elseif ($connection > 0)
{
handle_client($sock, $connection);
}else
{
echo "error: ".socket_strerror($connection);
die;
}
}
}
/**
* Signal handler
*/
function sig_handler($sig)
{
switch($sig)
{
case SIGTERM:
case SIGINT:
exit();
break;
case SIGCHLD:
pcntl_waitpid(-1, $status);
break;
}
}
/**
* Handle a new client connection
*/
function handle_client($ssock, $csock)
{
GLOBAL $__server_listening;
$pid = pcntl_fork();
if ($pid == -1)
{
/* fork failed */
echo "fork failure!\n";
die;
}elseif ($pid == 0)
{
/* child process */
$__server_listening = false;
socket_close($ssock);
interact($csock);
socket_close($csock);
}else
{
socket_close($csock);
}
}
function interact($socket)
{
/* TALK TO YOUR CLIENT */
}
/**
* Become a daemon by forking and closing the parent
*/
function become_daemon()
{
$pid = pcntl_fork();
if ($pid == -1)
{
/* fork failed */
echo "fork failure!\n";
exit();
}elseif ($pid)
{
/* close the parent */
exit();
}else
{
/* child becomes our daemon */
posix_setsid();
chdir('/');
umask(0);
return posix_getpid();
}
}
?>
If you want to have multiple clients on a server you will have to use non blocking.
<?php
$clients = array();
$socket = socket_create(AF_INET,SOCK_STREAM,SOL_TCP);
socket_bind($socket,'127.0.0.1',$port);
socket_listen($socket);
socket_set_nonblock($socket);
while(true)
{
if(($newc = socket_accept($socket)) !== false)
{
echo "Client $newc has connected\n";
$clients[] = $newc;
}
}
?>
The socket returned by this resource will be non-blocking, regardless of what the listening socket is set to. This is actually true for all FCNTL modifiers.
<explain>
This case is a very simple interaction between the TCP client side and the TCP server side
<?php
// create for simple-tcp-server
$sock = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, getprotobyname('tcp'));
socket_bind($sock, '127.0.0.1',5000);
socket_listen($sock,1);
$clnt_sock = socket_accept($sock); //阻塞
$st = "hello world ^_^";
socket_write($clnt_sock, $st,strlen($st));
socket_close($clnt_sock);
socket_close($sock);
?>
<?php
//create for simple-tcp-client
$clnt_sock = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, getprotobyname('tcp'));
socket_connect($clnt_sock, '127.0.0.1', 5000);
$ret= socket_read($clnt_sock, 1024);
print "from simple-tcp-server:".$ret.PHP_EOL;
socket_close($clnt_sock);
?>
<fruit>
from simple-tcp-server:hello world ^_^
Be aware signal handler functions set with pcntl_signal are not called while a socket is blocking waiting for a connection; the signal is absorbed silently and the handler called when a connection is made.